List do Galatów 3:28 jest jednym z najbardziej cytowanych fragmentów Nowej Umowy w kontekście równości wszystkich ludzi przed Bogiem. Apostoł Paweł, pisząc do Galatów, podkreśla, że w Chrystusie nie ma podziałów:
"Nie ma Judejczyka, ani Hellena; nie ma niewolnika ani wolnego; nie ma mężczyzny i niewiasty; albowiem wszyscy wy jednym jesteście w Pomazańcu Jeszu."
Ten werset stanowi fundamentalne przesłanie równości, które tłumaczy, że wszyscy wierzący są równi w oczach Boga, bez względu na płeć, pochodzenie czy status społeczny.
Rola Kobiet w Zborach i Rodzinie.
Jednakże, mimo tej duchowej równości, Nowy Testament przedstawia również pewne struktury hierarchiczne, które odnoszą się do organizacji zborów i rodzin. W kilku listach apostolskich takich, jak List do Efezjan oraz 1 List do Tymoteusza, Paweł wyraża pogląd, że w ramach tych struktur istnieje konkretna rola dla mężczyzn i kobiet.
Rola Kobiet w Zborach.
W 1 Liście do Tymoteusza 2:11-12 Paweł pisze:
"Kobieta niech się uczy w cichości, we wszelkim podporządkowaniu; Kobiecie nie pozwalam nauczać ani dominować nad mężczyzną, ale ma być cicha."
Mężczyźni mają pełnić role przywódcze w zborach, podczas gdy kobiety mają być bardziej podporządkowane w kwestiach nauczania.
Rola Kobiet w Rodzinie.
Podobnie, w Liście do Efezjan 5:22-24, Paweł pisze:
"Kobiety bądźcie swoim mężczyznom, podporządkowane jak Panu. ponieważ mężczyzna jest głową kobiety, tak samo jak Pomazaniec jest Głową społeczności. On jest Zbawicielem ciała; Jak społeczność powołanych podporządkowana jest Pomazańcowi, tak kobiety mężczyznom swoim we wszystkim."
Ta analogia wskazuje na hierarchiczną strukturę w rodzinie, gdzie mąż pełni rolę głowy rodziny, podobnie jak Chrystus jest głową Społeczności. Kobieta niepodporządkowana swojemu mężczyźnie jest też niepodporządkowana Chrystusowi. Wyjątek stanowi tylko sytuacja, gdy mąż namawia żonę do grzechu. Wówczas prawo Chrystusa góruje nad prawem męża.
Zrozumienie Hierarchii
W chrześcijaństwie równość przed Bogiem nie oznacza zniesienia wszelkiej hierarchii społecznej czy rodzinnej. Hierarchia ta ma swoje korzenie w zamyśle Boga jako struktura porządku i harmonii, a nie jako środek do poniżania czy dyskryminacji. Z tego powodu zaraz po nakazie podporządkowania żon mężczyźnie dostają polecenie Efezjan 5:25-28:
"Mężowie! Miłujcie żony, jak i Pomazaniec umiłował zgromadzenie i wydał samego siebie za nie, aby go wyodrębnić do czystości, kąpielą wodną w mowie; Aby go sobie wystawił chwalebnym zgromadzeniem, niemającym zmazy albo zmarszczki, albo czegoś podobnego, ale żeby był święty i bez nagany. Tak też powinni mężczyźni miłować swoje partnerki, jak swoje ciała. Kto miłuje swoją partnerkę, samego siebie miłuje."
Trzeba jednak podkreślić, że zły mąż nie zwalnia kobiety z obowiązku podporządkowania. Nauki Chrystusa nie przewidują możliwości zmiany ról i odwrócenia hierarchii w rodzinie lub Zgromadzeniu.
Wnioski
List do Galatów 3:28 klarownie stwierdza, że przed Bogiem wszyscy ludzie, niezależnie od płci, są równi. Każdy jest tak samo wartościowy i tak samo zbawiony przez wiarę w Chrystusa. Jednakże w praktyce życia zborowego i rodzinnego, Biblia przedstawia model, w którym istnieje określona struktura hierarchiczna z mężczyznami pełniącymi role przywódcze.
Ta hierarchia nie ma na celu deprecjonowania wartości kobiet, ale raczej zaprowadzenie porządku i przez to organizacyjne wzmocnienie Zgromadzenia. Odgórne ustalenie hierarchii pomaga uniknąć podziałów i sporów. Jest to podstawa, na której święte Tchnienie nadbudowuje Świątynię Boga, rozdzielając talenty. Duch święty nigdy nie działa wbrew hierarchii ustanowionej przez Boga. Robi to duch zwodniczy, który wie, że jeśli zaprowadzi spory w Świątyni Boga, to przyczyni się do jej zburzenia. Nie bądźcie wspólnikami szatana, nie wywracajcie porządku Bożego.
W duchu miłości i wzajemnego szacunku, zarówno mężczyźni, jak i kobiety mogą pełnić swoje role, mając na uwadze, że w Chrystusie wszyscy są równi i są częścią jednego ciała – Społeczności, czyli świątyni Boga.
Krzysztof Król
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz